مستند
دانستنیها
سه شنبه 14 بهمن 1393برچسب:, :: 1:24 ::  نويسنده : danieleh

"چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم 2" به عنوان بهترین انیمیشن بلند، "جایزه آنی - Annie Awards" را از آن خود کرد.به نظر می رسد امسال سال اژدهای دریم ورکز باشد چون این انیمیشن نه تنها جایزه بهترین انیمیشن بلند چهل و دومین سال برگزاری "جایزه آنی - Annie Awards" را به خانه برد، بلکه جایزه بهترین شخصیت طراحی شده را نیز به خود اختصاص داد و جایزه بهترین استوری برد و موسیقی را نیز از آن خودش کرد.گفتنی است که دریم وُرکز مهمترین جوایز را مال خودش کرد، کمپانی دیزنی بیشترین جوایز را گرفت و در حالی که به تنهایی 9 جایزه برای تلویزیون انیمیشن دیسنی دریافت کرد، در مجموع با 11 جایزه به خانه رفت. «میکی موس دیسنی» انیمیشنی بود که بیشترین جوایز تلویزیونی را به خود اختصاص داد که جایزه کارگردانی تلویزونی، تولید، فیلمنامه، تدوین، موسیقی و صداگذاری از جمله آنها بود.«قهرمان بزرگ 6» نیز یک جایزه دیگر برای دیسنی به ارمغان آورد که برای تهیه انیمیشن به مایکل کاشلاک تعلق گرفت.بِن کینگزلی برای صداپیشگی نقش اِسنیچر در «غول های جعبه ای» جایزه برد. این انیمیشن همچنین یک جایزه برای طراحی تولید انیمیشن بلند گرفت.«فیلم لگو» از کمپانی بردران وارنر نیز دست خالی به خانه نرفت و جایزه فیلمنامه انیمیشن بلند را برای فیل لرد و کریستوفر میلر دریافت کرد.دیگر برنده جوایز آنی «سیمسون ها» بودند که بهترین انیمیشن تلویزیونی مخاطبان لقب گرفت.موفقیت «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم2» این فیلم را امیدوار به دریافت جایزه اسکار کرده که 22 فوریه برگزار می شود. این انیمیشن در کنار «قهرمان بزرگ 6»، «غول های جعبه ای» ، «جی کیدز» «ترانه دریا» و «افسانه پرنسس کاگویا» برای اسکار نامزد شده است. این انیمشن گلدن گلوب امسال را برده و با دریافت جوایز «آنی» دومین جایزه مهم خود را دریافت کرده است.این پست را لایک ( Like ) کنید و در صفحه فیس بوک خودتان به اشتراک ( Share ) بگذارید تا دوستان شما نیز مطلع گردند



چهار شنبه 1 بهمن 1393برچسب:مرکاوا 4 , 4 ,مرکاوا, :: 13:51 ::  نويسنده : danieleh

رکاوا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مرکاوا
Merkava4 MichaelMass01.jpg
نسل چهارم تانک‌های مرکاوای ارتش اسرائیل دارای سیستم فوق پیشرفته است که امکان رهیابی اهداف را با استفاده از سیستم رهیابی ماهواره‌ای می‌دهد
نوع تانک اصلی میدان نبرد
  خاستگاه  اسرائیل
تاریخچه خدمت
 خدمت ۱۹۷۸ - تاکنون
استفاده شده توسط نیروی دفاعی اسرائیل (IDF)
جنگ‌ها جنگ ۱۹۸۲، مناقشه جنوب لبنان
جنگ اسرائیل و لبنان (۲۰۰۶)، جنگ غزه ۲۰۰۹–۲۰۰۸، انتفاضه اول، انتفاضه دوم
تاریخ تولید
طراح MANTAK
سازنده MANTAK\IDF Ordnance
قیمت واحد ۴٫۵ میلیون دلار (۲۰۰۶)
تاریخ تولید ۱۹۷۴ - تاکنون
تعداد تولید شده مرکاوا ۱: ۲۵۰
مرکاوا ۲: ۵۸۰
مرکاوا ۳: ۷۸۰
مرکاوا ۴: ۳۲۰ (۳۰۰ دستگاه دیگر در حال تولید)
خصوصیات
وزن ۶۵ تن
طول ۹٫۰۴ متر
عرض ۳٫۷۲ متر
خدمه ۴

زره لایه‌لایه کامپوزیتی
از چند لایه روکش سرامیک آلیاژ فولاد-نیکل
طراحی شیب‌دار
تسلیحات
اولیه
توپ بدون خان ۱۲۰میلیمتری MG253
قادر به شلیک موشک ضد تانک لاهات
تسلیحات
ثانویه
۱× تیربار ۱۲٫۷ م‌م
۲× تیربار ۷٫۶۲م‌م
۱× خمپاره‌انداز داخلی ۶۰ م‌م
۱۲ نارنجک دودزا
موتور موتور دیزلی توربوشارژ
(۱٫۵۰۰ اسب بخار - ۱٫۱۱۹کیلووات)
قدرت/وزن ۲۳hp/t
بار مفید ظرفیت ۴۸ گلوله
سیستم انتقال قدرت Renk RK 325
سیستم تعلیق فنر حلزونی
آویزش ۰٫۴۵ متر
سوخت ظرفیت ۱۴۰۰ لیتر
برد
موثر
۵۰۰ کیلومتر بر ساعت
سرعت ۶۴km/h (در جاده)
۵۵km/h (غیر جاده)

مرکاوا (در عبری: מרכבה) (به معنای ارابه) تانک اصلی میدان نبرد تولید صنایع دفاعی ارتش اسرائیل و مورد استفاده ارتش اسرائیل است. طراحی این تانک از سال ۱۹۷۳ آغاز و اولین مدل آن در سال ۱۹۷۸ وارد فعالیت رسمی در ارتش این کشور شد.

مرکاوا از مدرن‌ترین تانک‌های دنیاست که ویژگی منحصربه‌فرد آن اهمیت بسیار بالایی است که در طراحی آن برای حفظ جان سرنشینانش در نظر گرفته شده‌است. برای این منظور علاوه بر زره بسیار پیچیده، موتور تانک در قسمت جلو قرار گرفته که باعث افزایش حفاظت از سرنشینان تانک می‌شود.[۱]

ویژگی‌ها

مهم‌ترین ویژگی مرکاوا اهمیت بسیار زیاد حفاظت از جان خدمه تانک در طراحی آن است با این حال در جنگ سال ۲۰۰۶ اسرائیل با حزب‌الله لبنان تعداد زیادی از تلفات اسرائیلی‌ها از میان سرنشینان تانک‌های مرکاوا بود که موجب غافلگیری تحلیلگران شد. در این نبرد حزب‌الله برخی از مدرن‌ترین سلاح‌های ضد تانک روسی همچون ای‌تی-۱۳ متیس (AT-13 Metis)، مدل پیشرفته موشک ضدتانک معروف ای‌تی-۳ سگر، آرپی‌جی-۲۹، و موشک هدایت لیزری ای‌تی-۱۴ کورنت را علیه تانک‌های اسرائیلی به کار برد[۲][۳] که به ۵۰ مرکاوا آسیب رسانده و موجب مرگ ۳۰ سرباز و افسر و زخمی شدن ۱۰۰ نفر دیگر شد.[۴] البته ناگفته نماند که بخش عمده ای از تلفات اسرائیل در تانک های مرکاوا نیز مربوط به مدل مارک 2 این تانک است و مدلهای مارک 3 و مارک 4 آن تلفات انسانی زیادی نداشتند. بخصوص مدل مارک 4 آن که تقریبا هیچ تلفات قابل ذکری نداشت.

قرار گرفتن موتور تانک در جلو برخلاف تانک‌های دیگر که اغلب موتور آن‌ها در قسمت عقب جای دارد و وجود یک خمپاره‌انداز ۶۰ میلی‌متری در داخل تانک از ویژگی‌های منحصربه‌فرد مرکاوا است.

مدل‌های ۱ و ۲ این تانک از توپ ۱۰۵ میلی‌متری ال۷ استفاده می‌کردند اما مدل ۳ و ۴ از توپ ۱۲۰ میلی‌متری برخوردارند. حداکثر سرعت مدل ۴ آخرین مدل این تانک در جاده ۶۴ کیلومتر در ساعت، قدرت موتور دیزلی آن ۱۵۰۰ اسب بخار، وزن آن حدود ۶۵ تن، ظرفیت سوخت آن ۱۴۰۰ لیتر، و برد عملیاتی آن ۵۰۰ کیلومتر است.

مرکاوا: نسل ۳

نسل سوم از تانک‌های مرکاوا

ارتش اسرائیل در دهه ۱۹۹۰ میلادی و اشغال لبنان دست به ساخت مدلهای جدیدی از تانکهای (Merkava MK III-Z) که به ویژه برای حملات مختلف و عملیات نظامی در نواحی شهری مناسب است. این تانک دارای تیرک‌هایی است که با استفاده از آنها راننده و فرمانده تانک می‌توانند حرکات خود در خیابانهای تنگ را تنظیم کرده و میزان خسارات به محیط شهری را به حداقل برسانند. به منظور مقابله با مواد انفجاری که از بیرون بر روی این تانکها انداخته می‌شود، تورهای سیمی در برخی نقاط این تانک قرار داده شده‌است. برجک فرماندهی این تانک نیز مجدداً طراحی و نصب شده‌است و امکان دید از بالا در ارتفاعی بالاتر را به فرمانده می‌دهد. مسلسل کالیبر ۵۰ نیز بر روی این تانک نصب شده که با سیستم کنترل آتش تانک در ارتباط است و با استفاده از یک سیستم تخریب الکترونیک که در زیر تجهیزات زرهی این تانک نصب شده آغاز به کار می‌کند.

ارتش اسرائیل بر این باور است که مسلسلهای کالیبر ۵۰ برای محیط‌های شهری مناسب‌تر است. یک دریچه آتش و یک پنجره برای مشاهده محیط اطراف نیز بر روی این تانک نصب شده و تک‌تیرانداز با استفاده از آن می‌تواند به هدف شلیک کند.

این تانک می‌تواند از گلوله‌های غیرمرگبار نیز استفاده کند که تا فاصله ۳۰ متری مؤثر هستند.

سیستم جدید دیگری که در تانکهای LIC-۲۰۰۴ به کار گرفته شده یک دوربین ۳۶۰ درجه‌است که مجهز به عدسی گردنده بود و از دورنمای صحنه‌ای که در دید مسلسل است عکس برمی دارد. این دوربین در صورت مشاهده هر تحرک مشکوک یا فعالیت مشکوک در اطراف تانک آن را به خدمه اطلاع می‌دهد. این سیستم برای تأمین ایمنی تانک در محیطهای خطرناک بسیار مناسب است.

مرکاوا: نسل ۴

نسل ۴ مرکاوا (Merkava MK IV)، تانکهای اصلاح شده و بسیار پیشرفته تر از نسل ۳ از سری تانکهای مرکاوا است که همکنون در ابعاد وسیع مورد استفاده ارتش اسرائیل قرار دارد.

این نوع از تانکهای ارتش اسرائیل دارای سیستم فوق پیشرفته (Global Positioning System) است که امکان رهیابی اهداف را با استفاده از سیستم رهیابی ماهواره‌ای را می‌دهد.

دوربین نشانه‌روی تانک

TTS توسط شرکت Vectop Battlefield Imaging Systems ساخته شده که یک رشته از دوربینهای ویدیویی CCD/ICCD را یکپارچه می‌کند که در موقعیت‌های مختلف یک خودروی زرهی به منظور توانمند سازی سرنشین جهت پوشش کلی استفاده می‌شود. IDF سیستم TSS را در تانکهای مرکاوا MK۳ و MK۴ استفاده می‌کنند .

برای تقویت سیستم بصری مسلسل‌های آن به کار می‌رود قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه را دارد و یک تصویر دقیق از صحنه‌ای که پیش روی مسلسل آماده شلیک است را ارئه می‌دهد. جالب اینکه برای این کار نیازی به چرخاندن این دوربین نیست، بلکه این دوربین اساساً از ساختار پوششی ۳۶۰ درجه برخوردار است و تصاویر آنی از محیط را در اختیار خدمه تانک قرار می‌دهد که به آگاهی آنها از محیط اطراف و تهدیدات احتمالی پیرامون وسیله نقلیه می‌افزاید.

این دوربین دارای ابزاری ویدئویی برای کشف کلیه تحرکات اطراف تانک بوده و می‌توان نواحی ضروری را برای مشاهد آن برنامه ریزی نمود. این ابزار ویدئویی به محض مشاهده تهدید یک اخطار آنی را ارسال می‌دارد. این سیستم از یک دوربین دیجیتال با کیفیت بالا نیز بهره می‌برد که بر یک تیرک در عقبه برجک تانک نصب می‌شود. این سیستم تصاویر گرفته شده را برای نمایش به سیستم‌های کامپیوتری نصب شده در درون تانک ارسال می‌دارد.

منابع

  1. Tough lessons for Israeli armour Jonathan Marcus, BBC News, 15 August 2006
  2. Tough lessons for Israeli armour Jonathan Marcus, BBC News, 15 August 2006
  3. "Ali Saleh: Destroying the Merkava Myth"
  4. Why did Armored Corps fail in Lebanon? Hanan Greenberg, Ynet
  • Gelbart, Marsh, and Tony Bryan (illustrator). Modern Israeli Tanks and Infantry Carriers 1985–2004. Oxford, United Kingdom: Osprey Publishing, 2004. ISBN 1-84176-579-1.
  • Katz, Sam, and Peter Sarson (illustrator). Merkava Main Battle Tank MKs I, II & III. Oxford, United Kingdom: Osprey Publishing, 1997. ISBN 1-85532-643-4.

پیوند به بیرون



چهار شنبه 1 بهمن 1393برچسب:, :: 13:48 ::  نويسنده : danieleh

لاکهید اس آر-۷۱

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اس-آر-۷۱ بلک برد
Lockheed SR-71 Blackbird
Lockheed SR-71 Blackbird.jpg
نوع هواپیما هواپیمای شناسایی استراتژیک
کشور سازنده ایالات متحده
شرکت سازنده لاکهید اسکانک وورکز
طراحی شده توسط کلارنس جانسون
نخستین پرواز ۲۲ دسامبر ۱۹۶۴
تاریخ رونمایی ۱۹۶۶
بازنشستگی ۱۹۹۸
بکارگیرنده(ها) نیروی هوایی ایالات متحده، ناسا
تعداد ساخته‌شده ۳۲ فروند
توسعه یافتهٔ لاکهید آ-۱۲

لاکهید اس‌آر-۷۱ بلک‌برد (به انگلیسی: Lockheed SR-71 Blackbird) نوعی هواپیمای شناسایی دوربرد بود که اولین فروند آن در سال ۱۹۶۴ به پرواز درآمده و از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۹۸ در خدمت نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا بود. بلک‌برد با بیشینه سرعتی بالای ۳ ماخ همچنان با اختلاف قابل توجه، رکورددار سریعترین هواپیمای سرنشین‌دار تاریخ است. در مجموع ۳۲ فروند از این هواپیما ساخته شد که ۱۲ فروند آن بر اثر سوانح مختلف از دست رفتند اما هیچیک مورد اصابت آتش دشمن قرار نگرفتند.

این هواپیما بر پایه مدل آ-۱۲ و YF-۱۲A ساخته شد و طراحی آن مدیون کلارنس جانسون است. او به همراه تیم مهندسین شرکت لاکهید اس‌آر-۷۱ را به عنوان جانشین هواپیمای جاسوسی یو-۲ ساختند. سرعت پرواز عادی این هواپیما ۳.۳ ماخ در ارتفاع ۲۴ هزار متری بود. سرعت بالا و ارتفاع پروازی بسیار بالای این هواپیما باعث می‌شد تا در مقابل هر تهدیدی چه از ناحیه پدافند موشکی زمینی و چه از ناحیه جنگنده‌های رهگیر دشمن ایمن باشد. در عمل نیز در طول نزدیک به ۴ دهه فعالیت این هواپیما هیچگاه حتی یک فروند از آن مورد تهدید دشمن قرار نگرفت.

توسعه و طراحی

در آن زمان کلی جانسون رییس بخشی از لاکهید بود که به طراحی پروژه‌های پیشرفته می‌پرداخت (لاکهید اسکانک وورکز). هواپیمای A-۱۱ اولین هواپیمایی بود که تیم او در ۱۹۶۲ برای سیا طراحی کردند که با جایگزینی موتور J-۵۸ مدل A-۱۲ معرفی شد. نمونه رهگیر آن YF-۱۲A بود و بعدهای آ-۱۲ به عنوان هواپیمای شناسایی نیروی هوایی ایالات متحده به نام SR-۷۱ نامگذاری شد.

طرح و مشخصات

مشکل اصلی در طراحی این هواپیما حرارت تولید شده در سرعتهای بالا بود، در نتیجه استفاده از مواد معمول در ساخت این هواپیما میسر نبود لذا در ساخت بدنه این هواپیما از تیتانیوم وآلیاژهای تیتانیوم استفاده شد. روی بدنه تمام تیتانیوم این هواپیما با یک رنگ مخصوص جذب کننده امواج راداری پوشانده شده که باعث ایجاد خصوصیت رادارگریزی نسبی برای آن شود. مسئله جالب در مورد این هواپیما این است که در هنگام سکون روی زمین، از باکهای آن در بال، بنزین نشت می‌کرد و راه حلی نیز برای آن وجود نداشت.زیرا هیچ ماده‌ای که در حرارت۴۲۶ درجه ذوب نشود و برای آب بندی قطعات بال بکار رود یافت نشد.طول بدنهٔ هواپیما در سرعت ۳ ماخ (۳۵۰۰ کیلومتر بر ساعت) بر اثر نیروی پیشرانهٔ قوی ۳۲ سانتی متر افزایش پیدا می‌کند و هنگام فرود بر اثر انبساط و انقباض قسمت‌هایی از جایگاه سوخت سوراخ می‌شود به همین دلیل برای هر پرواز، حدود ۳۵ ساعت کار بر روی هواپیما نیاز است.

ورودی هوا

نمایی از ورودی هوای موتورهای پرقدرت بلک برد

برای دریافت هوای مورد نیاز موتورهای پرقدرت این هواپیما و همچنین تنظیم میزان ورود هوا طراحی خاصی برای ورودیهای موتور در نظر گرفته شد که شامل یک بخش مخروطی شکل است که بسته به شرایط پروازی به جلو و عقب حرکت می‌کند.

بدنه

جهت مقابله با تغییرات انبساطی در حرارتهای بالا قطعات بدنه طوری ساخته شدند که روی زمین از هم کمی فاصله داشته باشند تا در پرواز و حرارتهای بالا قابلیت انبساط داشته باشند. همچنین به همین علت سوخت هواپیما روی باند نشت می‌کند لذا برای انجام ماموریتها یک پرواز کوتاه انجام داده و پس از سوختگیری هوایی به ماموریت اعزام می‌شود.

رادار گریزی

گرچه ایده‌هایی در طراحی هواپیما برای کاهش بازتاب راداری اتخاذ شد اما در عمل این هواپیما قابلیت رادارگریزی ندارد به طوری که از فواصل طولانی حتی توسط رادارهای کنترل هوایی قابل ردگیری است. از طرفی حرارت بالای تولید شده آن را یک هدف بزرگ مادون قرمز می‌سازد. با این حال خصوصیت اصلی که آن را دربرابر تمام حملات موشکی طی ۳۵ سال خدمتش ایمن ساخت سرعت بالای آن بود. به طوری که در طی مدت خدمتش بیش از چهار هزار تلاش برای رهگیری آن شکست خورد و از ۳۲ فروند تولید شده آن هیچکدام توسط دشمن سرنگون نشدند.

سوخت

سوخت این هواپیما جی‌پی-۷ است. این سوخت دارای درجه شعله وری بالا (۶۰ درجه سانتیگراد) است و همچنین به عنوان خنک کننده بدنه و مایع هیدرولیک موتور این هواپیما به کار می‌رود.

پیشرانه

این هواپیما توسط دو موتور پرات اند ویتنی J۵۸ هر یک به قدرت ۳۲۵۰۰ پاند تجهیز شده است. این موتورهای برای عملکرد بلند مدت با پس‌سوز در سرعتهای بالا طراحی شده است که تنها مشابه آن را در جت مسافربری کنکورد می‌توان یافت. این موتور در سرعتهای پایین همانند یک موتور جت معمولی عمل می‌کند و در سرعتهای بالا به صورت یک رم‌جت عملکرد دارد. در واقع یک موتور جت که داخل یک رم‌جت کارگذاشته شده است.

سنسورها

تاریخچه خدمتی

اولین پرواز آن در ۲۲ دسامبر ۱۹۶۴ انجام شد.

خروج از خدمت

در دهه هفتاد کنگره و نیروی هوایی در مورد هزینه‌بربودن این هواپیماها تحقیقاتی انجام دادند در آن زمان بیشترین توجه روی ارتقای بمب‌افکن‌های ب-۵۲ و بی-۱ لنسر بود لذا دستور به توقف این پروژه داده شد. یکی از علل این تصمیم هزینه بالای نگهداری این ناوگان بود. در حالیکه ساخت ماهواره‌های جاسوسی بسیار گرانتر است ولی در طی زمان هزینه نگهداری کمی دارد. از طرفی در آن زمان این هواپیما فاقد دیتالینک بود یعنی برای ارسال فوری اطلاعات جمع‌آوری شده تجهیزاتی نداشت و پس از بازگشت به پایگاه اطلاعات دریافت می‌شد.

در سال ۱۹۹۳ آمریکا با مشکلاتی در خاورمیانه و بالکان مواجه بود لذا کنگره بازگشت این هواپیما را به خدمت تصویب و بودجه‌ای برای آن در نظر گرفت اما در عمل این اتفاق نیفتادو در سال ۹۶ تصمیم به خروج این هواپیما از خدمت تا سال ۹۸ گرفته شد. یکی از دلایل این مساله حرکت به سمت هواپیماهای بدون سرنشین بود. در نتیجه در نیروی هوایی مقاومت برای بازگشت و اختصاص بودجه‌های هنگفت به این هواپیما ایجاد شده بود.

انواع

SR-۷۱A مدل اصلی تولید شده و SR-۷۱B مدل آموزشی بود.

مشخصات SR-۷۱A

Lockheed SR-71A 3view.svg

منبع اطلاعات SR-71.org[۱]

مشخصات عمومی

  • خدمه: ۲
  • :ظرفیت بارگیری ۳٬۵۰۰ lb (۱٬۶۰۰ kg) of sensors
  • طول: ۱۰۷ ft ۵ in (۳۲٫۷۴ m)
  • پهنای بال: ۵۵ فیت و ۷ اینچ (۱۶٫۹۴ m)
  • ارتفاع: ۱۸ ft ۶ in (۵٫۶۴ m)
  • بال: مساحت ۱٬۸۰۰ ft۲ (۱۷۰ m۲)
  • وزن خالی: ۶۷٬۵۰۰ lb (۳۰٬۶۰۰ kg)
  • وزن بارگیری: ۱۷۰٬۰۰۰ lb (۷۷٬۰۰۰ kg)
  • بیشینه وزن برخاست: ۱۷۲٬۰۰۰ lb (۷۸٬۰۰۰ kg)
  • پیشرانه: ۲× پرات اند ویتنی جی-۵۸ توربوجت پس‌سوز دائم, ۳۲٬۵۰۰ پوند (۱۴۵ kN) هرکدام
  • Wheel track: ۱۶ ft ۸ in (۵٫۰۸ m)
  • Wheel base: ۳۷ ft ۱۰ in (۱۱٫۵۳ m)
  • Aspect ratio: ۱٫۷

عملکرد

منابع



درباره وبلاگ

هدف از این وبلاگ برای مطالب درسی و آموزشی است
آخرین مطالب
پيوندها

آرام تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مستند و آدرس idanieleh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد. ♣





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 49
بازدید کل : 23169
تعداد مطالب : 39
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1



Alternative content